torsdag 14 juli 2016

Vegetarisk Nachotallrik, enkelt, mättande och supergott!


Vem kan motstå en tallrik med chips, tacokryddad färs och ost. I vetskap om att jag får i mig precis lika mycket vitamin B12 trots att inte ett enda djur behövde födas upp för att slaktas. Den är gjord på quornfärs och svarta bönor som jag kryddat med tacokrydda 2 msk tomatpuré och ca 1 dl vatten. Chipsen är vanliga majschips (läs alltid innehållsförteckning om du vill vara vegansäker.) strö ut chipsen på en bakpappersklädd plåt om du inte har en ugnssäker tallrik eller form som du tycker passar. lägg över qourn och bönröran, vegansk smältost och toppa med lite mer chips!  In i ugnen på 225 grader tills osten smält och fått lite färg. Under tiden du har din nachotallrik i ugnen kan du hacka och läggaupp de grönsaker du önskar servera till. gör gärna en salsa, guacamole eller vitlökdipp till. Eller varför inte alla tre för extra god och variationsrik matupplevelse ;)
Som vegan eller vegetarian är det extra viktigt att veta vart proteinet kommer ifrån och vad för andra egenskaper proteinkällan har. Soja i för stor mängd är exempelvis inte bra för oss jämniskor att äta och framför allt inte för män då sojabönan innehåller ett ämne som är giftigt för östrogenkänslig vävnad och även för sköldkörteln. Sojabönan innehåller också fytinsyra, lektiner och enzymhämmande ämnen. källa
Istället kan man använda sig av svarta, vita eller kidneybönor, linser ät proteinrikt och även kikärtor och quinoa. Högst upp på listan för alla vegetarianer borde iaf ätas 2 ggr i veckan: SEITAN! aka vetegluten. Så är man inte glutenintolerant så är det ett bra alternativ då proteinet är hela 75%! 100g seitan och du har fått i dig mer än den dagliga rekommendationen av protein.