onsdag 29 juni 2016

hälsosamt, hälsosammare, hälsosammast och super enkelt :)

Hej! Jag tänkte dagen till ära skriva ett inlägg om hälsa. Jag vill först och främst säga att jag inte är expert på hälsa, dieter, träning eller liknande. Men jag har levt i en kropp i snart 24 år som inte alltid fungerar så som mitt sinne hade hoppats, men att försöka äta rätt för "min kropp" hjälper magen att vara lugn och det ger min vagusnerv möjlighet att vila och låta andra signaler sköta kroppen. En del i mitt problem med just min kropp har varit sedan jag varit liten att jag är "svag" eller "skör", jag blir sällan dödssjuk men var alltid småsjuk förr, jag svimmar lätt, har nära till ångest och har måttlig depression. det är saker som sitter i kroppen, i hjärnan, i nervsystemet osv.
Men för att på något vis börja hitta en balans kan man enkelt börja med just kostvanor!
Här kommer lite tips och recept! Enjoy!

Att få i sig vätska:
Framförallt nu under sommaren behöver vi få i oss vätska. gärna vatten men fruktdrycker eller nyttiga lemonader är inget farligt för kroppen. Tvärt om! :D

Lemonad Detox 
måtten är höftade som vanligt när jag gör saker, men något i stil med: 1vliter vatten, 1 dl honung, 1 st apelsin, 3 citoner och ett knippe basilika.
Ta fram en kastrull och häll i ½ liter vatten, 1 dl honung och skalade bitar av en apelsin, tillsätt ett knippe basilika, mängd beror på hur mycket smak du vill ha, vill du att den ska vara extra framträdande kan du riva sönder bladen 2-3 ggr innan du lägger ner de i kastrullen för att skuda i 5 min. använd en potatis press eller en träslev eller något och pressa frukten och basilikan så att så mycket smak som möjligt lämnat frukten och sila sedan vattnet till den kanna eller bringare du ska ha lemonaden i. halvera och kärna ur dina citroner och pressa ut saften ur 5-6 halvor, häll i bringaren. Tillsätt is så att halva bägaren fylls och häll till sist på ½-1 liter vatten till. Smaka och justera styrkan på lemonaden med hjälp av mer vatten eller mer citronjuice om du fått sådan över ;)

På exakt samma sätt kan du göra vilken annan lemonad som helst. jag ger ett till exempel:
Vatten, honung, björnbär 1-2 dl, citroner, och ett knippe mynta. Koka upp och mosa till en frukt/bär sirap, låt sirapen svalna, sila, häll på citrus, is, vatten och smaka av. dekorera med bär och mynta!

En nästan lika viktig sak att få i sig är fett, jag som är vegetarian använder mig inte av animaliska fetter med använder mycket solrosolja, olivolja, kokosolja, linfröolja och andra oljor som alla har olika kvaliteter och finesser för våra kroppar. Sallader i alla olika slag är också vanligt förekommande på en vegetarians matbord så låt mig få dela några enkla recept på hälsosamma dressingar.
Tahini/vitlöksdressing:
½ dl tahini, ½-1 dl vatten, 2-3 msk citronsaft, 2 msk soja, 1 msk honung, 1 klyfta pressad vitlök, salt och peppar. blanda allt i en glasflaska så kan du sätta på kork och skaka runt! :D
Balsamicodressing med björnbär:
1 dl björnbär, ½ dl olivolja, 1/3 dl balsamvinäger, 1 msk honung, salt och peppar.
Krossa först bären i en skål så de är långt ifrån hela och har saftat av sig i skålen, tillsätt sedan resten av ingredienserna och blanda allt ordentligt! KLART!
Apelcin och myntadressing 
1 färsk apelsin, ½-1 dl olivolja, 1 msk honung, 1-1½ msk äppelcidervinäger, ett knippe färsk mynta, salt och peppar.
Börja med att skala apelsinen och pressa ur saften. Tillsätt alla ingredienser förutom ½dl äppelcidervinäger som du har för att smaka av syrligheten med när du blandat allt ordentligt. Det är bättre att börja med för lite för man kan alltid fylla på med mer. Det är svårare  att ta bort.

Men det sägs ju att frukosten är det viktigaste målet på dagen. Det som ger oss startenergi och kickar igång oss. Förutom kaffe (som jag inte kan vara utan) kan jag gärna ta med en smoothie eller kräm. nedanför finns exempel!
Nyttig äppelkräm:
4 äpplen, skalade, urkärnade och tärnade, 4 dl vatten, 1-2 msk socker, 2 msk potatismjöl.
häll vattnet, sockret och äppelbitarna i en kastrull och låt de koka tills äpplena är mjuka och så gott som mosade. vill man ha så slät kräm som möjligt kan man mixa. tillsätt potatismjölet utspätt med lite vatten och rör runt på medelsvag värme i din kräm tills du tycker att den känns klar. Krämen ska inte koka utan sjuda. Du kan smaka sätta med exempel kanel.
Orange vitaminbomb i glas:
(inte vegan och blir bäst om man har fryst frukt)

1-1½ dl apelsinsaft, lika del grekisk yoghurt, 1 skalad fryst apelsin, 1 skalad fryst mango och 1 riven morot. mixa allt och njut!


                                                                            Sommrig vegansmothie:
1 dl mandelmjölk, 1 dl soyghurt med vaniljsmak, jordgubbar, hallon och vattenmelon. ta så mycket du vill ha av allt, blir det för tjock dryck kan du bara hälla på med mandelmjölk. SUPER!

Hoppas ni fått lite inspiration och en känsla av "Fan va smidigt och enkelt det var att inte äta färdiggjort allting!" och jag lovar att när ni smakar så vill ni inte börja med "Köpemat" igen ;)

Obs! Bilderna är hämtade på google