tisdag 17 maj 2016

Fakta om baljväxter och snabblunch

I detta inlägget tänkte jag ge lite lins/bönfakta då det är en bra källa till bla. protein.
Längst ner hittar ni dessutom en snabb beskrivning av en snabb lunch med pasta och köttfrisås. 


Linser och bönor är inte bara en bra proteinkälla för vegetarianer. Vissa tror att linser är ett gryn eller fröer, men linsen är faktiskt en baljväxt som hör till familjen ärtor, den är dessutom helt glutenfri, Linser passar därför bra att bjuda på även när man inte vet vilka som ska smaka på det.
Det är en djungel i butiken med linser, ärtor och bönor  i alla möjliga färger och storlekar. Vissa med skal och andra utan, vissa på burk och andra torkade. De på burk är såklart smidigast att använda då dem är färdiga.
Men det är både billigare och nyttigare att blötlägga egna. Det gäller bara att ha lite framförhållning. 
De flesta sorter blötläggs över natten i kylen. 1 del bönor eller linser och 3 delar vatten. 
Baljväxter innehåller förutom protein även järn, mineraler som kalcium och b-vitamin och även fibrer och kolhydrater. Med andra ord är baljväxter något av det bästa vi som människor kan äta.
Koktiderna är olika beroende på böna, det är dessutom längre koktid på en böna ju äldre den är.. Om det inte finns visningar på förpackningen så finns det en lista med olika koktider för olika bönor och linser som jag hittat på Arla.se
Dessa tider är för kokning och förutsätter att de redan har blötlagts.
Lycka till med baljväxtandet ;) 


Adukibönor ca 20 min 
Bruna bönor 1-1,5 tim
Vita bönor, 
stora 1-1,5 timme
Sojabönor 1,5-2 timmar
Svarta bönor ca 40 minuter
Vita bönor 45-60 minuter
Kidneybönor 45-60 minuter

Mungbönor ca 20 minuter
Pintobönor 45-60 minuter
Gröna linser ca 20 minuter

Röda linserv ca 10 minuter
Gröna ärter 1,5-2 timmar
Gula ärter 1-1,5 timme
Kikärter 1-1,5 timme                 
_______________________________________________________________________________

Tagliatelle med quornfärs, linser och ärtor:


Koka tagliatelle enligt instruktionerna på förpackningen.
Hacka gul lök, vitlök och chili och bryn i en stekpanna i lite olja.

tillsätt quornfärs och stek med mushroomsoy, salt och peppar.
Tillsätt krossad tomat, en msk ketchup, kokta gröna linser och frysta gröna ärtor.

När allt är varmt och pastan är klar så är det bara att slänga upp på talriken och njuta!